169 delegater er påmeldt digital generalforsamling!
Sammen skal vi vedta politisk plattform for PF for de neste tre årene, det skal velges nytt sentralstyre, vi skal snakke om grønt tariffarbeid og gi hovedretningen for hvordan PF skal besvare høringen om kirkelig organisering.
Digitalt møte
Møtet vil foregå digitalt. Vi skal benytte to programmer:
Zoom – Dette er selve møterommet. Her ser og hører du det som skjer i møtet, og vi ser og hører deg når du får ordet
GoPlenum – Her avgir du din stemme, tegner deg for ordet, melder endringsforslag – og kan lese møtedokumenter.
I uka før GF blir det avholdt to test-møter, der du kan få sjekket ut at lyd og bilde fra din pc fungerer i Zoom, og du får en opplæring i bruk av GoPlenum.
Hold av et av de følgende tidspunktene for test-møte:
Torsdag 11. mars kl 15-16
Fredag 12. mars kl 9-10
Det er det samme innholdet i test-møtet begge dager, så du velger det tidspunktet som passer deg best.
Mer informasjon om Zoom og GoPlenum kommer sammen med invitasjon med lenke til test-møtene nærmere GF.
Saksliste
Sak 0 Godkjenning av innkalling og dagsorden Sak 1 Konstituering med godkjenning av forhandlingsreglement Sak 2 Aktuell orientering Sak 3 Melding om foreningens virksomhet 2018–2020 Sak 4 Revisjon av PFs lover Sak 5 Strategi- og handlingsplan 2021–2024 Sak 6 Drøftingssak om mulige endringer i Presteforeningens organisasjon Sak 7 Valg Resolusjon: PFs interne prosess i forkant av høring om kirkelig organisering
NB! Sentralstyret vil utarbeide et forslag til resolusjon om hvordan organisasjonsleddene skal avgi sine innspill til PFs høringssvar om kirkelig organisering i sitt møte 2. mars. Dette sendes deretter straks til alle delegater for drøfting i organisasjonsleddene i forkant av GF. Planlegg gjerne allerede nå et møte med dine medlemmeri tidsrommet 3.-12. mars.
Sakspapirene publiseres også i GoPlenum før møtet. Der vil du kunne laste ned pdf av enkeltsaker.
Program (foreløpig)
Mandag 15. mars Fra kl 10.30 Sendingen åpner. Kl 11.00 Åpning av generalforsamlingen. Konstituering. Leders tale. Kl 12.05 Pause Kl 12.30 Forhandlinger Kl 13.40 Pause Kl 13.50 Forhandlinger Kl 15.20 Pause – 60 min Kl 16.20 Forhandlinger forts. Kl 16.50 Pause Kl 17.00 Foredrag om Kirkelig organisering ved Morten Müller-Nilssen, leder av hovedutvalg for prosjektet Kl 18.15 Slutt for i dag
Ved møteslutt utløper fristen for å melde nye kandidater til valg.
Frist kl 20.00 for å sende inn endringsforslag til saker.
Tirsdag 16.mars Frist for å melde resolusjoner er møtestart dag 2.
Kl 08.30 Sendingen åpner Kl 08.45 Morgenandakt Kl 09.00 Forhandlinger Kl 10.10 Pause Kl 10.30 OU-kurs om grønt tariffarbeid ved Jon Olav Bjergene, sekretariatsjef i Unio Klimasaker i PFs strategi- og handlingsplan Kl 11.40 Lunsjpause – 60 min Kl 12.45 Forhandlinger Kl 14.10 Pause Kl 14.30 Forhandlinger Presentasjon av nytt sentralstyre Kl 16.00 Slutt for i dag
Onsdag 17. mars Kl 08.30 Sendingen åpner Kl 08.45 Morgenandakt Kl 09.00 Forhandlinger Kl 10.10 Pause Kl 10.30 OU-kurs: Ivaretakelse av hjelperen ved psykolog Marie Haavik Kl 11.20 Pause Kl 11.40 Forhandlinger Kl 12.40 Pause Kl 13.00 Forhandlinger Avslutning Kl 14.00 Takk for nå!
Valg av sentralstyre og generalforsamlingens øvrige valg forberedes av foreningens nominasjonskomité, som foreslår kandidater til disse vervene. Nominasjonskomiteen for GF 2021 består av Arild Steinsland (leder), Liv Espeland Jettestuen og Gaute Granlund.
Alle delegater på GF har dessuten rett til å foreslå kandidater til vervene under generalforsamlingen (benkeforslag).
Generalforsamlingens sammensetning
Generalforsamlingen er foreningens høyeste organ og samler opp mot 180 deltakere hvert tredje år.
Generalforsamlingen er foreningens høyeste myndighet og vedtar prinsipielle retningslinjer for virksomheten.
Generalforsamlingen består av:
a. Én representant fra hvert godkjente lokallag. b. Tre representanter fra hvert tariffutvalg/stiftsstyre. c. To representanter for foreningens pensjonister. d. Sentralstyret.
I tillegg har alle medlemmer møte og talerett på generalforsamlingen.
Påmelding
Delegater skal meldes på av organisasjonsleddet sitt. Informasjon om dette er sendt på e-post til leder at hvert lokallag, stiftsstyre, tariffutvalg m.m. i uke 44 og 45. Frist for påmelding var 31.1.21
Medlemmer som ikke er delegater kan melde seg på med møte- og talerett. Frist for påmelding var 31.1.21
Frister for melding av saker
Alle foreningens organer kan melde saker til behandling på generalforsamlingen. Frist for anmelding er 4 måneder før generalforsamlingen finner sted (jf. lovene § 15), med unntak av lovendringer der fristen er 6 måneder før generalforsamlingen (jf. lovene § 20).
For generalforsamlingen 2021 gjelder derfor følgende frister:
Ordinære saker: 15. november 2020
Lovendringer: 15. september 2020
Forslagene sendes fortrinnsvis på e-post til sekretariatet. Husk å skrive hvilket organ som melder inn forslaget.
Representantskapet har sendt sitt forslag til strategi- og handlingsplan på høring blant Presteforeningens organer. Innkomne endringsforslag vil bli behandlet på GF sammen med representantskapets forslag. Høringsfristen er 31.12.20.
Nominasjonskomiteen har lagt fram sitt forslag på kandidater til nytt sentralstyre. På denne siden kan du bli bedre kjent med kandidatene. Valget skjer på generalforsamlingen 15.-17. mars 2021