Som profesjonsforening tar Presteforeningen ansvar for å formulere profesjonsetikken - de forventningene prester setter til seg selv og fellesskapet om standarden på vår tjeneste og profesjonsutøvelse. I dette arbeidet er det viktig å lytte til mange stemmer, både innenfra og utenfra.
I denne seksjonen finner du Presteforeningens profesjonsetiske dokument og lenker til andre profesjonsetiske ressurser.
Profesjonsetikk for prester
Vedtatt av Presteforeningens representantskap mars 2017
Prester som profesjon står mye alene i møte med enkeltmennesker og grupper. I disse møtene er noen handlinger og væremåter definert som uetiske og uakseptable. Ordinasjonsløftet og lovverket setter rammer for prestens tjeneste. Samtidig vil situasjonene i møte med mennesker være komplekse og kalle på evne og kunnskap til å utøve godt skjønn. I mange situasjoner vil konkrete regler komme til kort i møte med mangfoldet av enkeltmennesker og enkeltsituasjoner. Prester og lignende profesjoner trenger noe som utfordrer til refleksjon ved siden av de krav om disiplin som kommer til syne i lovverk og andre reglementer.
«Profesjonsetikk for prester» er derfor en tekst delt i tre:
De grunnleggende forpliktelsene til en prest, med
henvisning til krav og lovverk som definerer rollen og tjenesten.
Beskrivelse av kjernen i presters virksomhet, og
dermed området de utfordres i.
Verdiene prester jobber ut fra og hvilke
konsekvenser de får for profesjonsutøvelsen.
Dokumentet framhever verdier og god moralsk dømmekraft
framfor regler og disiplin. Det beskriver utfordringer heller enn å sette opp
retningslinjer, det framholder verdier og deres konsekvenser og kaller dermed til
skjønnsutøvelse.
PFs
medlemmer representerer et mangfold av teologiske synspunkter og pastorale ståsteder.
PF trenger derfor en profesjonsetikk som er så allmenn at den kan samle på
tvers av våre forskjeller. Samtidig må den være så konkret at den skaper
trygghet for den enkelte prest, og skaper tillit hos den andre.
Profesjonsetikk har utviklet seg fra å være noe som beskytter
profesjonen til å bli det som også skal beskytte den andre. Uansett er
kvalitetssikring en hovedsak, og det er to mulige og forskjellige tilnærminger:
Oppdraget og målet med tjenesten belyser enkeltsituasjoners konkrete
utfordringer, eller tjenestens sårbare punkter reguleres med et regelsett.
«Profesjonsetikk
for prester» har fått form av en positiv beskrivelse av hva en prest
er og skal gjøre. Profesjonsetikken beskriver forventningene til en prest –
eller sagt på en annen måte: Den skal være profesjonens kall til seg selv. Den
skal gi et bilde av prestens rolle og identitet – muligheter og frihet, rammer
og ordninger. Den skal gi andre noe å måle oss på.
1. Presters profesjonsetikk
Prester i Den norske
kirke er forpliktet på ordinasjonsløftet, lover og avtaler som regulerer prestetjenesten.
Prester
arbeider i møte med den andre og verden. Mennesket er skapt og villet av Gud,
til fellesskap med Gud og medmennesker, og menneskene deler betingelser med alt
det skapte.
Prester har
både et kirkelig oppdrag og et samfunnsoppdrag. Presten arbeider i et samfunn
med mangfold av religioner og livssyn, og i en kirke med mangfold av
trosuttrykk.
Dette dokumentet holder fram to
verdier som er særlig viktige for presters profesjonsetikk: Åpenhet og
integritet.
2. De grunnleggende forpliktelsene
Lover og kirkens ordninger
Ordinasjonsløftet
Tjenesteordning for menighetsprester, fengselsprester, proster, biskoper
Taushetsplikt
(§211 straffeloven) (appendix)
Avvergeplikt
(§196 straffeloven) (appendix)
Kravet
om ikke å misbruke stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold (§295
straffeloven) (appendix)
Utmyntinger av forpliktelsene
Reglement gitt av arbeidsgiver
Etisk plattform i virksomheten
Vær-varsom-plakater sosiale medier
Presteforeningens refleksjonsdokument Presten og mediene
3. Møtet med den andre
Presters
praksis er særlig preget av møter med mennesker. Det enkelte menneske har
ukrenkelig verdi uavhengig av handlinger og hendelser, funksjonsnivå, religion,
kjønn, seksuell orientering, status eller andre egenskaper.
Presters
møter med mennesker skjer i kraft av prestens rolle som religiøs leder. Presten
har rett og plikt til å møte mennesker med evangeliet, by på sjelesorg og
forvalte kirkens ritualer.
I møte med
den andre har mennesker alltid noe av den andres liv i sine hender. Presters
møter med mennesker skjer i ulike rom og livssituasjoner: i individuelle
samtaler, i grupper og på møter, i og utenfor kirkerommet, gjennom media eller
elektronisk kontakt. Prester har i møte med andre muligheten til å gjøre godt,
og til å krenke mennesker. Som profesjonell part i relasjonen har presten et
særlig ansvar for ivaretakelse av den andre. Prester søker i sin
profesjonsutøvelse alltid det som gagner andre.
Prester er
forpliktet på sin ordinasjon til alltid å være til tjeneste for den andre.
Dette skal avveies mot at prester har regulert arbeidstid, ansvar for sitt eget
hverdagsliv, relasjoner og behovet for hvile og fritid.
En prest
møter mennesker med respekt for deres erfaringer,
fortellinger og oppfatninger, og lar sine egne forestillinger om hva som gagner
andre utfordres i møtet
bekrefter og ivaretar
skaperverkets mangfold og variasjon som en gudvillet og hensiktsmessig
nødvendighet
holder fram ansvar, kjærlighet og forsoning i møte med
likegyldighet, ondskap og urett
søker – i bevissthet om egen autoritet og makt – å la
mennesket beholde ansvaret for eget liv
reflekterer over sin egen rolle i møte med den andre
bidrar til livstolkning ved forkynnelse og ritualer i
alle livets faser
ivaretar sine egne behov for hvile, fordypning og
relasjoner utenfor tjenesten
4. Verdier
Det åpenbare religiøse og
menneskelige mangfoldet vi lever innenfor i samfunn og kirke krever en
kombinasjon av åpenhet og integritet av den enkelte i møte med den andre i en
profesjonell rolle.
Åpenhet og
integritet er verdier som kan bidra til å skape den nødvendige tillit til
prestetjenesten og sikre at de presten møter opplever å bli møtt med respekt. Verdiene
signaliserer også til den enkelte prest nødvendigheten av å balansere ydmykhet
og myndighet, og samtidig ta det ansvaret som reelt er overlatt til presten.
Det ligger
en sammenheng og en spenning mellom verdiene åpenhet og integritet: Åpenhet i
møte med den andre kan oppleves å utfordre egen integritet – eller motsatt:
Kravet om integritet setter grenser for åpenheten. I dette dilemmaet lever
enhver prest.
Åpenhet
Et
troverdig møte mellom prest og andre mennesker i et samfunn preget av mangfold,
forutsetter åpenhet fra prestens side. Åpenhet er anerkjennelse av medmenneskers
erfaring, tro, tanker og følelser.
Åpenhet handler
også om presten selv – om vilje til dele med andre, og om evnen til å sette
grenser. Prestetjenesten trenger allmenn tillit. Dette kan få konsekvenser for den enkelte prests
samfunnsengasjement, bruk av sosiale medier og personlige relasjoner.
En
prest
møter den andre med
interesse og med vilje til å dele egne meninger og tanker
ser
verdien av det kollegiale mangfoldet i vår kirke
reflekterer teologisk i
dialog med tradisjon og samfunnsendringer
føler seg fri til å bruke sin ytringsfrihet og delta i
offentlig samtale om kirkelige, menneskelige og politiske spørsmål
varsler om kritikkverdige
forhold for å beskytte utsatte enkeltmennesker og grupper i kirke og samfunn
er åpen for kritikk, og møter faglig
kritikk med gjennomarbeidede argumenter
Integritet
Et menneske med integritet oppfattes
som en man kan stole på, og som ikke handler ut fra skjulte motiver, og som
ikke lar seg påvirke urettmessig i sin yrkesutøvelse. Et menneske med
integritet er bevisst sine egne verdier og holdninger, og tro mot og åpen på
eget ståsted. Integritet i profesjonell sammenheng innebærer også bevissthet om
sin faglige uavhengighet og mot til å stå for den.
En prest
arbeider med kjennskapen til egne styrker og begrensninger
erkjenner grensene for sin egen kompetanse
har respekt for egne og andres grenser – både fysisk,
psykisk og verbalt
reflekterer over hvilken mental, fysisk og religiøs
nærhet som er tjenlig for den andre og en selv
arbeider med hvor man har sin primære lojalitet i
forholdet mellom kirke, kolleger, enkeltmennesker og egen overbevisning, og er
beredt til å håndtere lojalitetskonflikter åpent og saklig
ser sitt medansvar for å arbeide rituelt
og politisk med store fellesmenneskelige
utfordringer som miljøspørsmål, fattigdom og rettferdighet og det livssynsåpne
samfunn
arbeider i faglig frihet med teologiske
spørsmål
Appendix: Relevante bestemmelser i straffeloven
§ 211. Brudd på taushetsplikt for enkelte yrkesgrupper
Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes prester i Den norske kirke, prester eller forstandere i registrerte trossamfunn, advokater, forsvarere i straffesaker, meklingsmenn i ekteskapssaker, og disses hjelpere, som uberettiget røper eller unnlater å hindre at andre får adgang eller kjennskap til hemmeligheter som er betrodd dem eller deres foresatte i anledning av stillingen eller oppdraget. [1]
§ 196. Plikt til å avverge et straffbart forhold
Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som unnlater gjennom anmeldelse eller på annen måte å søke å avverge et lovbrudd eller følgene av det, på et tidspunkt da dette fortsatt er mulig, og det fremstår som sikkert eller mest sannsynlig at lovbruddet er eller vil bli begått. Avvergingsplikten gjelder uten hensyn til taushetsplikt og gjelder lovbrudd som nevnt i
Ved overtredelse av §§ 312 eller 314 gjelder
avvergingsplikten bare når den fornærmede er under 16 år.
Brudd på avvergingsplikten straffes ikke når
a) handlingen det er tale om å avverge ikke har kommet så
langt som til straffbart forsøk, jf. § 16, eller
b) plikten ikke kunne oppfylles uten å utsette ham selv,
hans nærmeste eller noen uskyldig for siktelse eller tiltale eller fare for
liv, helse eller velferd.
§ 295. Misbruk av overmaktsforhold og lignende
Med fengsel inntil 6 år straffes den som skaffer seg eller
en annen seksuell omgang, eller får noen til å utføre handlinger som svarer til
seksuell omgang med seg selv ved
a) misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller
tillitsforhold, eller
b) å utnytte noens psykiske lidelse eller psykiske
utviklingshemming dersom forholdet ikke rammes av § 291, eller
c) å utnytte en person under 18 år i en særlig sårbar
livssituasjon.
På samme måte straffes den som ved forhold som nevnt i
første ledd bokstav a til c får noen til å ha seksuell omgang med hverandre.
Innledning Prester møter media i forskjellige situasjoner: Hendelser rundt deg krever at du er i media Du bes om å uttale deg om saker Eget engasjement skaper sak Bruk av sosiale medier Hvordan
Presteforeningens leder Martin Enstad deltar med innlegget Taushetspliktens grenser i debatten om presters taushetsplikt, avvergeplikten og biskop Fiskes ønske om meldeplikt for prester.
Norsk Selskap for Kirkerett inviterer til seminar om Taushetsplikt og avvergeplikt for prester og andre kirkelige tilsatte.
Seminaret finner sted i Oslo bispegård (St. Halvardsplass 3, Oslo) 31.
Kjartan Leer-Salvesens ph.d.-avhandling «På tilliten løs? En studie av læreres og presters skjønnsutøvelse i spenningen mellom taushetsplikt, meldeplikt og avvergeplikt».
Prester tolker taushetsplikten så strengt at de ikke melder alvorlige saker til barnevern og politi. Dette kommer frem i Kjartan Leer-Salvesens doktoravhandling. Tendensen i Leer-Salvesens funn er