Bokomtale: Dåpen. En nådens kilde
Av Harald Hauge, sokneprest i Røros og Hitterdal
27. februar 2020
Harald Hegstad: Dåpen. En nådens kilde: Verbum Akademisk: 2019
Prester døper. Vår
yrkesidentitet er forbundet med dåpen, slik våre personlige troshistorier er.
Det er derfor en gave ikke bare til kirka, men særlig til oss prester når Harald
Hegstad utgir en monografi om dåpen. Ifølge forordet har det ikke kommet noen
helhetlig framstilling av dåpsteologien på norsk på over førti år (1978). Hegstad
gir oss valuta for ventetida.
Framstillingen åpner med Jesu
egen dåp i Jordanelva. Hegstad drøfter hvordan kristen dåpsteologi vokser fram
i forlengelsen av både Johannesdåpen til syndenes forlatelse og døperens ord om
ham som skal «døpe med Den hellige ånd og ild». Narrativet om Jesu dåp introduserer
en rekke viktige dåpsteologiske motiver: Syndstilgivelse, Åndens gave, innvielse
til tjeneste og etterfølgelse, samt proklamasjonen av Guds Sønn (og dermed også
Guds barn-motivet). Treenigheten åpenbares over Jordans vann. Dåpen framstår som
en eskatologisk hendelse: Guds rike er nær, og mennesker innlemmes i en ny
virkelighet (s. 28). Samtidig kobler Jesus selv den dåp han døpes med til hans
lidelse og død. Dåpen peker derfor også fram mot noe som ennå ikke har skjedd. I
lys av oppstandelsen ser vi hvordan dette «noe» er selve Guds plan for menneskeheten.
Kapittel 2 om Jesu dåp
bærer slik i seg et meta-poeng: Jesu dåp blir et tegn for resten av
framstillingen som skal følge, der de nevnte motivene utfoldes i tur og orden.
Nettopp tegn-begrepet spiller en sentral rolle i Hegstads fortolkning av dåpen.
Med henvisning til Trond Skard Dokka og Charles S. Peirce skjelner han mellom
tre forståelser av tegn: Ikon, indeks og symbol. Hegstad vektlegger dåpens
indeks-funksjon: Dåpen er både en peker og bærer selv i seg et forvarsel på den
virkeligheten den viser til, lik den første vårblomsten som både er et tegn på
at våren er på vei, og samtidig selv er en del av våren (s. 35). Hegstad skriver
en teologi om dåpen som gjør den til et sakrament for hele livet.
Framstillingen styrkes
særlig av det økumeniske utblikket. Hegstad trekker veksler på Lima-dokumentet,
Felleserklæringen om rettferdiggjørelsen og nyere bidrag innenfor både
baptistisk, pentekostal og metodistisk teologi. Flere steder bidrar disse
dokumentene til å låse opp drøftingene. I diskusjon om arvesyndsbegrepet, for
eksempel, viser Hegstad til hvordan lutherske og katolske læreutsagn er enige i
sak, nemlig at synden fortsatt er til stede i menneskenes liv også etter dåpen,
og at detaljer i foretrukne formuleringer om hvor mye av arvesynden som finnes pre
og post dåp i bunn og grunn blir av underordnet betydning.
Hegstad skriver også godt
om dåpen som initiasjon til det kristne livet og som startpunkt for en livslang
prosess. Han skriver om kirkefellesskapet, som i seg selv er et uttrykk for
fellesskapssiden av frelsen (kapittel 7), og lander i en riktig vakker utvidelse
av Gal 3:28.
Mot slutten av boka kommer
Hegstad tilbake til spørsmålet om selve dåpspraksisen og drøfter ulike dåpsliturgier
og mulige valg knyttet til selve dåpshandlingen som neddykking og overøsing.
Dermed får vi en praksis-teori-praksis-disposisjon i boka. Denne strukturen gir
tyngde til de avsluttende praksis-konklusjonene.
Når det er et så sentralt
tema som dåpen som er i fokus, vil naturligvis ingen lesere være enige i alt.
Selv kunne jeg ønsket noe mer refleksjon rundt hva det gjør med vår teologi når
de fleste som døpes tross alt (fortsatt er) barn. Hegstad leverer et godt
forsvar for at barn kan tro (i form av tillit), og han avstår diplomatisk fra å
hamre mer på dette poenget vis-a-vis baptister når det først er stilt trygt opp.
Han skriver også godt om barneteologi, der barnet selv blir handlende subjekt i
de troendes fellesskap. Men jeg savner likevel noe om hvordan denne forståelsen
av tro kan få informere oss voksne; her kunne for eksempel Løgstrups
fenomenologiske etikk vært en spennende dialogpartner.
Hegstad er sympatisk i
sine kommentarer til nyere forsøk på å få opp dåpstallene i Den norske kirke. Noen
steder refererer han likevel hentydning om at noen selger dåpen nærmest «på
billigsalg» eller underkommuniserer hva dåpen faktisk inneholder og innebærer. Slik
kunne vi også lese fra annet hold nylig i debatten om biskopenes dåpsbrev. Jeg kan
ikke huske å ha møtt kollegaer som faktisk rammes av slike beskrivelser, og
undres litt over hvor slikt kommer fra.
Videre skriver Hegstad om
tilhørige barns naturlige plass i kirkas trosopplæring. Enda så enig jeg er i
det prinsipielle, opplever jeg fra min posisjon på kirkegulvet (eller
kirkekontoret) at dette er komplisert. Noen foreldre ønsker ikke invitasjoner
til tiltak i kirkas regi, ettersom de har valgt bort kirka bevisst ved ikke å
døpe, og opplever det invaderende når vi tar kontakt. Her må vi balansere
åpenhet og nærhet med respekt og distanse.
Diskusjonen om Guds
barn-begrepet drøftes også balansert, så langt det rekker. Spørsmålet kunne
kanskje likevel vært stilt: Finnes det noen foreldre som kan slå handa av sine
barn? Og er det egentlig vi som trenger å få bekrefta at vi er Guds barn, mer
enn Gud som trenger å bekrefte dette for oss? Om vi tar utgangspunkt i Jesu
egen dåp, minner Hegstad oss på at Jesus var Sønnen også før dåpen og at han
ikke ble adoptert. Selv om vi andre ikke kan påberope oss en trinitarisk
preeksistens, er det kan hende ikke nødvendig å tenke adoptiansk om oss selv
heller? Slik kan en tenke når en gjør teologi med det lille barnet på armen.
Hegstad skal ellers ha
ros for å dempe diskusjonen om hva som skjer med udøpte (barn). Fortapelsen
spiller i det hele tatt en svært lite framskutt rolle i framstillingen. Fokus
er på det vi inviteres inn i og frelses til, mer enn hva vi frelses fra eller
hvor grensene trekkes. Det gjør boka rikere og bedre å lese. Når Hegstad
skriver om hvordan frelsen som gis i dåpen ikke handler om noe brudd med det
menneskelige, men tvert imot handler om det sant menneskelige, kjenner jeg at
dette kan jeg virkelig bruke til noe.
Boka gir meg lyst til å
snakke med dåpsforeldre og dåpskandidater om dåp. Den gjør meg oppglødd med
tanke på neste gang jeg skal få forrette dåp, den gir meg lyst til å lese om og
fortelle om Jesu dåp i ulike sammenhenger, og den inspirerer til å skrive nye
dåpsprekener. Som en som har gått seg litt fast homiletisk på dette området,
kjentes boka som en vitamininnsprøytning. Les den, alene eller gjerne også
sammen med andre.
Anmeldt av Harald Hauge, sokneprest i Røros og Hitterdal
Av Harald Hegstad, redaktør i Luthersk Kirketidende (først publisert i Luthersk Kirketidende 3/2020).
Spørsmålet må være hvilken forskjell dåpen gjør i menneskers liv. Kommunikasjon om dåp må derfor først og fremst handle om kommunikasjon om dåpens innhold.
Drop-in-dåb. Red. Birgitte Kragh Engholm og René Høeg. København: Eksistensen Akademisk, 2019.
Omtalt av Christine H. Aarflot