Seks sentrale særavtaler for ansatte i kirken er reforhandlet

Partene har nå gjennomført særavtaleforhandlinger i tariffområde KA (kirken). Det ble enighet i alle forhandlingene.  

– På noen områder har partene stått langt fra hverandre også i disse forhandlingene. Vi må dessverre fastslå at det er noen viktige krav vi ikke fikk gjennomslag for i årets særavtaleforhandlinger, sier forhandlingssjef i Presteforeningen, Gun Hafsaas.   

Hun har ledet særavtaleforhandlingene med arbeidsgiverorganisasjonen KA på vegne av forbundene som samarbeider i Unio KA, det vil si Presteforeningen, Diakonforbundet, Utdanningsforbundet, Akademikerforbundet, Norsk Sykepleierforbund, Forskerforbundet og Norsk Fysioterapeutforbund.   

– På arbeidstakersiden har vi også i disse forhandlingene samarbeidet godt på tvers av hovedsammenslutningene Unio, LO, YS og Akademikerne og de uavhengige forbundene Kirkelig undervisningsforbund og Lederne. Det kom blant annet til uttrykk gjennom felles krav i de fleste av særavtaleforhandlingene, sier Gun Hafsaas.   

Årets særavtaleforhandlinger er de siste i rekken av sentrale forhandlinger i kirken i 2024.   

Kompensasjon for bruk av egen bil 

Vi får tilbakemelding fra mange av våre medlemmer som mener at de ikke får kompensert godt nok ved bruk av egen bil. Presteforeningen, sammen med de andre fagforeningene har gjentatte ganger fremmet krav for å forbedre kompensasjonen.  

I årets særavtaleforhandlinger ble KA og fagforeningene enig om å jobbe sammen i et partssammensatt utvalg for å kartlegge bruken av egen bil i hele tariffområdet. Utvalget skal også se på hvordan bruk av bil organiseres og kompenseres i andre tariffområder. 

– Vi håper dette er første steg på veien for å få bedre ordninger for bruk av bil i Den norske kirke, sier forhandlingssjef i Presteforeningen, Gun Hafsaas. 

Andre endringer i reiseregulativet 

I tillegg ble partene enige om å gjøre endringer i reiseregulativet som følger opp tidligere endringer som skal bidra til at avtaleverket blir mer klimavennlig.  

Det er nå lagt inn en tekst i veilederne om at man ved tjenestereiser også skal vurdere klima – og miljøhensyn. 

Mange av våre medlemmer bruker avtalens satser for kilometergodtgjøring. Her følger vi statens satser, disse er per 12. desember 2024 kr. 4,90.  

Disse blir regulert i forhandlingene Unio har med staten. Det kan derfor skje endringer her etter at reiseregulativet i staten er reforhandlet rundt årsskiftet 2024/2025 

 Særavtale om kirkelige stillinger  

Partene ble enig om at det i perioden skal jobbes med å evaluere ulike aspekter ved gjennomføring av leir, blant annet helse, miljø og sikkerhet.  

Det ble i tillegg gjort noen mindre språklige endringer som skal gjøre bestemmelsene lettere å forstå. 

Ber om evaluering av arbeidstidsavtalen og lederavtalen 

Det ble ikke gjort endringer i disse avtalene, men KA og fagforeningene ber de tillitsvalgte og arbeidsgiver i rDnk om å evaluere avtalene før ny reforhandling i 2026.  

Presteforeningens målsetting er å få flyttet disse avtalene ned ett forhandlingsnivå, slik at den kan samordnes med arbeidstidsavtale inngått mellom de nasjonale partene i rettssubjektet Den norske kirke. 

Dette gjelder følgende avtaler: 

Øvrige særavtaler ble forlenget uendret i inntil to år.  

 

Kategorier

Aktuelt

Emneknagger

Særavtaler